Algemene Voorwaarden
Verwijzing en directe toegankelijkheid ergotherapie
Bij Hart voor Ergotherapie kunt u terecht mét verwijzing en zonder verwijzing van de huisarts of medisch specialist. Wanneer u geen verwijzing heeft zijn wij bij de intake verplicht een korte screening te doen om te beoordelen of ergotherapie de juiste behandeling is. Dit noemen wij Directe Toegankelijkheid Ergotherapie. Hiervan gaat een terugkoppeling naar uw huisarts. Bij complexe problematiek kunnen wij u om een verwijzing vragen.
Aanmelding
Na de aanmelding wordt een afspraak gemaakt voor een intakegesprek van gemiddeld 60 minuten. Het intakegesprek heeft als doel kennis met elkaar te maken en een inschatting te maken van uw hulpvraag. Hierna wordt het vervolg van de behandeling besproken.
Afspraak afzeggen of verplaatsen
Wanneer u een afspraak wilt afzeggen of verplaatsen, dient u dit uiterlijk 24 uur van tevoren te melden. Bij geen of een te late afmelding wordt de gereserveerde tijd bij u in rekening gebracht. Deze kosten bedragen 75,- voor een consult van 60min en deze worden niet vergoed door de zorgverzekeraar. Dit geldt ook voor overmachtsituaties (ziekte, file, autopech etc). Wanneer u niet naar de praktijk kan komen, dan heeft u de mogelijkheid om de afspraak telefonisch of via videobellen door te laten gaan. Als u er dan toch voor kiest de afspraak af te zeggen, dan wordt de gereserveerde tijd in rekening gebracht. Als u een afspraak heeft afgezegd, bent u zelfverantwoordelijk voor het maken van een nieuwe afspraak.
Voor het afzeggen, verplaatsen en het maken van een nieuwe afspraak kunt u op werkdagen bellen naar 020-2441565.
Bereikbaarheid
Hart voor ergotherapie is telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 op telefoonnummer 020-2441565. De telefoniste staat voor u klaar om u te woord te staan. De praktijk bevindt zich in het gebouw van centrum Gezond in Zuid. Wanneer u een afspraak heeft, kunt u zich bij de receptie melden en plaats nemen in de wachtruimte.
Praktijkadres:
Ruysdaelstraat 49A-1A (u kunt links aanbellen)
1071 XA Amsterdam
Dossier en vertrouwelijkheid
Na de aanmelding en het intakegesprek wordt een cliëntdossier ingericht. Wij hanteren een digitaal cliëntendossier in de beveiligde omgeving van James Software volgens de normen van de Algemene Verordening Bescherming Persoonsgegevens. Hierin worden cliëntgegevens, aantekeningen en andere stukken die relevant zijn voor een goede behandeling opgenomen. U heeft recht op inzage en afschrift van de gegevens in het dossier. Het dossier wordt bewaart conform de wettelijke regelingen.
De ergotherapeut is gebonden aan de wettelijke geheimhoudingsplicht. Dit betekent dat er alleen informatie wordt uitgewisseld met andere zorgverleners wanneer deze direct betrokken zijn bij uw behandeling, zoals u huisarts of fysiotherapeut. Voor uitwisseling van informatie met andere betrokkenen is uw toestemming nodig.
In dit kader dragen wij ook zorg voor veilig e-mailverkeer via Zorgdomein, Zorgmail en Siilo, beveiligde netwerken tussen zorgverleners voor overleg en rapportage.
Bekijk hier de privacyverklaring voor uitgebreide informatie.
Verklaringen aan andere partijen
Wij stellen de behandeling centraal en willen belangenverstrengeling voorkomen. Daarom werken wij niet mee aan het opstellen van verklaringen of rapportages waar juridisch belang bij is (bijvoorbeeld letselschade procedures, UWV of verzekeringsgeneeskundige zaken). Ook niet met uw toestemming. U kunt hiervoor het verslag gebruiken, welke u en de verwijzer bij afronding van de behandeling ontvangen.
Vergoeding en declaratie
Ergotherapie wordt vergoed vanuit de basisverzekering (10 uur per kalenderjaar). De kosten van de ergotherapie vallen onder het wettelijk vastgestelde eigen risico van €385 (of als u deze heeft verhoogd tot maximaal €885). Sommige zorgverzekeraars vergoeden meer behandeluren in de aanvullende verzekering (informeer hiervoor bij uw zorgverzekeraar). Hart voor Ergotherapie heeft voor 2025 en contract afgesloten met Zorg en Zekerheid, DSW, ONVZ, Menzis. Bij deze zorgverzekeraars kunnen wij de behandeling rechtstreeks declareren.
Niet-gecontracteerde ergotherapie
Hart voor Ergotherapie heeft geen contract afgesloten met Zilveren Kruis, CZ, VGZ, ASR en Caresq. Dit betekent dat wij de behandeling niet bij uw zorgverzekeraar kunnen declareren. U bent zelf verantwoordelijk voor de betaling van de behandeling. Na elke behandelsessie ontvangt u een factuur die u binnen 14 dagen aan de praktijk dient te voldoen. De factuur kunt u indienen bij uw zorgverzekeraar ter vergoeding. U bent zelf verantwoordelijk om bij uw zorgverzekeraar te informeren hoeveel vergoeding u ontvangt.
Tarieven
Onderstaande tarieven gelden wanneer u de behandeling zelf bekostigd, voor niet-gecontracteerde ergotherapie of voor extra uren buiten de 10 uur van de basisverzekering.
Intakegesprek € 95,-
Behandeling per kwartier € 23,75,-
Behandeling per uur € 95,-
Toeslag aan huis € 35,-
Niet nagekomen afspraak € 75,-
Compliment, tip of klacht
Hart voor Ergotherapie vind het belangrijk dat cliënten tevreden zijn over de aangeboden zorg. Heeft u een compliment of tip? Wij willen u vragen om deze te delen met uw ergotherapeut. U kunt Hart voor Ergotherapie ook beoordelen via Zorgkaart Nederland. Door uw ervaring te delen kunt u anderen helpen de juiste zorg te vinden.
Heeft u een klacht? Het heeft de voorkeur de klacht eerst met ons te bespreken. Dan gaan wij in gesprek en op zoek naar een bevredigende oplossing.
Adviespunt Zorgbelang Nederland
Als u het moeilijk vindt één van ons rechtstreeks te benaderen of wij komen er samen niet uit, dan kunt u contact opnemen met het Adviespunt Zorgbelang Nederland. Het Adviespunt Zorgbelang Nederland is een onafhankelijke organisatie, die u informatie kan geven over uw rechten als cliënt en kan helpen met de voorbereiding van een gesprek met de betreffende ergotherapeut. Kijk voor meer informatie op www.zorgbelang-nederland.nl.
Landelijke Klachtencommissie Paramedici Eerstelijn
Mochten wij er niet samen uit komen, dan kunt u contact opnemen met de Landelijke Klachtencommissie Paramedici Eerstelijn. U kunt op de website www.klachtenloketparamedici.nl terecht voor de klachtenprocedure.
Klachtencommissie Paramedici
Secretariaat Klachtencommissie Paramedici Eerstelijn
Nederlands Paramedisch Instituut
Postbus 1161
3800 BD Amersfoort
Tel: 033-4216189